Premiera badań o siostrzeństwie w TVP 2
14 stycznia 2025 roku w programie "Pytanie na Śniadanie" odbyła się oficjalna premiera naszego najnowszego raportu na temat siostrzeństwa! Raport ten to druga część obszernego badania "HEJT W INTERNECIE. Postawy, opinie oraz różnice w postrzeganiu przez Polki i Polaków", przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Maison & Partners pod przewodnictwem prof. Dominiki Maison na zlecenie Fundacji "W zgodzie ze sobą".
Gośćmi programu były: Ilona Adamska – pomysłodawczyni badań, Anna Maria Sieklucka – aktorka i Marika Grądkowska – pisarka. Podczas programu przedstawiono najważniejsze wyniki badań:
- Jedynie 30% społeczeństwa zetknęło się z pojęciem siostrzeństwa, a tylko 9% potrafi precyzyjnie określić jego znaczenie.
- 34% badanych zauważa przejawy siostrzeństwa w swoim codziennym życiu.
- Aż 40% Polaków uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie nawzajem niż kobiety wobec siebie.
- 61% kobiet twierdzi, że kobiety częściej hejtują inne kobiety – podobną opinię wyraża 44% mężczyzn.
Dlaczego lojalność kobiet wobec siebie jest mniejsza? Różnice te mogą wynikać z czynników kulturowych, społecznych i psychologicznych. Kobiety często są wychowywane w duchu rywalizacji, szczególnie w obszarze wyglądu czy osiągnięć. Systemy patriarchalne przez wieki promowały podziały, utrwalając rywalizację między kobietami np. o uwagę mężczyzn lub pozycję w społeczeństwie, podczas gdy mężczyźni budowali wspierające się grupy. Z perspektywy ewolucyjnej, mężczyźni byli bardziej zależni od lojalności grupowej w kontekście przetrwania (np. podczas polowań czy walk), a kobiety skupiały się na indywidualnych strategiach ochrony rodziny.


Kilka razy wybrzmiał na antenie przekaz, że siostrzeństwo zaczyna się od nas samych. Prawdziwe siostrzeństwo rodzi się z samoakceptacji i miłości do siebie. Budując poczucie własnej wartości i ucząc się patrzeć na siebie z czułością, tworzymy bardziej autentyczne relacje, wolne od rywalizacji.
Siła siostrzeństwa to wzajemne wsparcie, zrozumienie i szacunek. Jak pięknie podsumowała to Karolina Karolczak we wczorajszym artykule dla Law Business Quality: „Siostrzeństwo w biznesie jest jak most nad rwącą rzeką – łączy kobiety po obu stronach wyzwań, otwierając nowe drogi tam, gdzie wcześniej widziano jedynie przeszkody. (…) Solidarność między kobietami jest jak narzędzie, które pozwala rozbić szklany sufit i w jego miejsce zbudować coś nowego”.
Pełny raport, wzbogacony komentarzami takich ekspertów jak Jacek Santorski, dr Monika Mularska-Kucharek oraz Joanna Węglarz, jest dostępny na stronie Fundacji „W zgodzie ze sobą” w zakładce RAPORTY.